Šogad Lielbritānijas Neatkarīgo sūdzību dienests izveidojis programmu, kas paredz izvērtēt gadījumus, kuros pasažieriem pienākas kompensācijas, ja aviokompāniju dēļ aizkavējušies avioreisi. Sešas vadošās aviokompānijas pagaidām izvairās no iesaistīšanās programmā.
Starp aviokompānijām, kuras vēl nav izlēmušas, vai programmā piedalīsies, ir tādi nosaukumi, kā «Monarch», «Ryanair», «Flybe», «Flibe», «United Airlines» un «Virgin». Savukārt tās aviokompānijas, kas jau apstiprinājušas dalību, ir «British Airways», «EasyJet», «Thoomas Cook» un «Thomson».
Lielbritānijas Civilās Aviācijas pārvaldē ir iesniegtas vairāk kā 350 sūdzības un stāsti par pasažieru cīņu pret aviokompānijām, kuras reisu kavēšanās gadījumos pasažieriem nav izmaksājušas kompensācijas. Dati rāda, ka aptuveni diviem miljoniem pasažieru gadā būtu tiesības gūt kompensācijas, jo vairāk kā 10 tūkstošos gadījumu reisi kavējušies vairāk kā trīs stundas, vai tikuši atcelti pavisam.
Neskatoties uz tiesnešu norādījumiem ievērot noteikumus un pasažieriem kompensācijas izmaksāt, aviokompānijas turpina «izgrozīties» no to izmaksas.
Saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) tiesību aktiem, pasažieriem ir tiesības līdz pat 426 mārciņu (604,08 eiro) lielu kompensāciju gadījumos, ja lidmašīna ierodas paredzētajā galamērķī ar vairāk kā triju stundu kavēšanos. Izņēmums ir gadījumi, kad reisi kavējušies neparedzētu apstākļu dēļ, piemēram, sliktu laika apstākļu, vai streiku gadījumā, jo tie ir iemesli, ko aviokompānijas nespēj ietekmēt.
Lūk, daži no trikiem, ko aviokompānijas izmanto, lai izvairītos no kompensāciju izmaksas:
- Aviokompānijas kavēšanos noraksta uz «ārkārtas apstākļiem», kaut patiesībā aizkavēšanās notikusi tehnisku iemeslu dēļ
- Skaidro kavēšanos, ar iepriekšējo reisu kavēšanos tajā pašā dienā
- Jautā katram ceļotājam iesniegt individuālu prasību/sūdzību
- Ignorē Civilās Aviācijas pārvaldi, ja tā lemj par labu pasažieriem
- Izsūta vēstules, kas pārpilnas ar neskaidriem terminiem
- Nemitīgi maina kompensāciju neizmaksāšanas iemeslus
- Iegalvo pasažieriem kompensācijas pieprasīt no viņu ceļojuma apdrošinātājiem
- Atsakās maksāt, ja pasažieri nespēj uzrādīt oriģinālo iekāpšanas karti
- Izmaksā kompensāciju kuponu, nevis naudas veidā
2013. gadā Lielbritānijas Civilās Aviācijas pārvalde saņēma 28 tūkstošus sūdzības, no kurām gandrīz visas bija saistītas ar lidojumu kavēšanos. Savukārt 2014. gadā sūdzību skaits sasniedza 14 tūkstošus, turpinot saņemt aptuveni 400 sūdzību nedēļā, ziņo Lielbritānijas mediji.